Wat doe ik als ik een aanrijding heb gehad op de snelweg?

Zorg eerst voor uw eigen veiligheid en de overige betrokkenen.

Staat u op een snelweg of op een drukke N weg? Stap direct uit uw auto en zoek een veilige plek. Ga zo mogelijk achter de vangrails staan. Plaats, indien aanwezig, een gevaren driehoek 100 meter achter uw auto.
Zorg dat uw weet waar u staat (zie groene hectometerpaal) en bel met 112! Het LCM (Landelijk Centraal Meldpunt) van de gezamelijke verzekeraars zal verzorgen dat er een berger wordt ingeschakeld.

Wat doe ik als ik een aanrijding heb gehad op het onderliggend wegennet?

Als u een aanrijding heeft gehad en u vertrouwt het niet om verder te rijden dan kunt u via het alarmnummer op uw groenekaart (van uw verzekering) een berger laten komen.
Voor de berger is het niet van belang dat de politie erbij is geweest. Wilt u dat de politie komt bel dan 0900-8844

Wat kan ik doen als ik sta te wachten op de hulpdienst?

U kunt de volgende zaken doen als u staat te wachten:

  • Bewaar de rust! Niemand veroorzaakt expres een aanrijding. Ga respectvol met de tegenpartij om.
  • Wissel gegevens uit en maak alvast een begin met het invullen van het schadeformulier.

Wat doet u bij schade?

Blijf rustig en word vooral niet boos. Indien er gewonden zijn, bel 112 en vraag naar een ambulance, geef duidelijk aan waar u zich bevindt. Dit kan door het noemen van een wegnummer incl hectometer of een straatnaam.

Meld een aanrijding altijd aan de politie, indien u op een rijksweg staat of op een gevaarlijke plek, kunt hiervoor 112 bellen. Staat u relatief veilig belt u dan 075 614 5097

Vul samen met de tegenpartij het schadeformulier in. De politie of de weginspecteur van Rijkswaterstaat zal ter plaatse de aanrijding bij het LCM (Landelijk Centraal Meldpunt) melden en zonodig een takelwagen voor u bestellen. De chauffeur van de takelwagen zal u om uw polisnummer vragen, dit nummer vindt u op uw groene kaart. Indien u niet direct een afleveradres voor uw auto weet, kan de auto bij de berger worden veilig gesteld. Uw auto staat dan in een afgesloten stalling. De meeste verzekeraars vergoeden de eerste drie dagen stalling, daarna worden stallingkosten doorbelast.

Op alle dagen en binnen kantoortijden krijgt u bij het schadeherstelbedrijf waar uw auto wordt gebracht de beschikking over een vervangende auto. Buiten kantoortijden kan de berger u een vervangende auto verstrekken. De berger verzorgt voor u het z.g. doortransport vanaf de stalling naar het eindadres. Facturatie e.d. geschiedt rechtstreeks aan uw verzekeraar.

Indien uw auto total loss is kunnen wij voor u een vrijwaring verzorgen, u dient dan het overschrijvingsbewijs van de auto bij ons in te leveren. U ontvangt dan de vrijwaring binnen enkele dagen per post.

Kan mijn pech- of schade auto naar mijn huisadres worden gebracht?

Ja,
 het is mogelijk dat wij uw auto bij u thuis afleveren. Het is wel van belang dat er iemand aanwezig is op het moment van aflevering voor het aftekenen van de (digitale) vrachtbrief.
Let wel! Via uw verzekering heeft u één keer recht op transport. Als uw auto door de autohulpdienst thuis is afgeleverd kunt er niet meer voor kiezen om deze alsnog voor rekening van uw verzekering naar de schade- of garagebedrijf te laten brengen.
Ook kan het zijn dat de auto als gevolg van pech of schade olie lekt wat milieu verontreinigend werkt bij u voor de deur.

Verzorgt Hoogwout altijd het transport van de auto?

Ja en nee,
 Hoogwout verzorgt wel dat de auto zal worden getransporteerd maar is niet altijd zelf uitvoerder van het transport. Het kan zijn dat uw verzekering uw auto laat ophalen door een andere transporteur.

Wat is het afleveradres voor uw voertuig?

Wanneer wij uw auto als gevolg van pech of schade op onze vestiging veilig hebben gesteld is het van belang dat u ons zo spoedig als mogelijk laat weten naar welk schade herstelbedrijf of autosloperij wij uw auto kunnen door transporteren. Uw verzekeraar vergoedt vaak de eerste drie dagen stalling, daarna kunnen de stallingskosten aan de voertuigeigenaar belast worden.

U kunt het afleveradres voor uw auto op werkdagen vanaf 07:00u tot 23:00u doorgeven. Bel met onze receptie op tel: 075 614 5097

Rijdt u een lease auto? Overlegt u dan altijd eerst met uw lease maatschappij waar uw auto naar toe getransporteerd kan worden.

Indien u afstand van uw voertuig wilt doen, dan verzoeken wij u om het volledige kentekenbewijs inclusief overschrijvingsbewijs bij ons in te leveren. Als er een deel van het kenteken mist, kunt u een RDW formulier bij onze receptie tekenen. Wij zorgen ervoor dat uw voertuig naar een autodemontage-bedrijf wordt afgevoerd. U ontvangt de RDW vrijwaring binnen 5 werkdagen per post.

Wanneer wordt mijn auto getransporteerd?

Het streven is om een auto die door Hoogwout Berging BV is veilig gesteld de eerst volgende werkdag door te brengen. Het is van belang dat wij een compleet losadres hebben. Alleen een naam en een plaats volstaat niet.

Hoe kom ik vervolgens thuis of op mijn werk?

De berger zal contact opnemen met de alarmcentrale van uw verzekeringsmaatschappij, zodat u met een taxi of met ander vervangend vervoer alsnog op de plaats van bestemming komt.

Moet ik zelf de kosten voor de berging voorschieten?

Nee, 
de berger stuurt de rekening voor de berging en transport naar de alarmcentrale van uw verzekering. U hoeft niets voor te schieten.

Wat kost het bergen van mijn auto?

Indien u ten minste WA verzekerd bent worden de kosten voor de berging betaald door uw verzekeringsmaatschappij. De schuldvraag is hierbij niet van belang. 
Bergings- en doortransportkosten hebben géén invloed op uw no-claim of eigen risico.

Heeft u klachten?

Heeft u suggesties, vragen of een klacht? Of wilt u een verloren voorwerp melden? U kunt dit melden aan onze klantenservice. Onze medewerkers kunnen u snel verder helpen. U kunt uw vragen telefonisch of per e-mail stellen.